Hvert år utpeker vi Årets farge, som er en fargenyanse som vi tror sammenfatter både stemningen og er toneangivende i trendene for det kommende året.

Denne fargen blir ikke bare hentet ut av løse luften. I virkeligheten har Nordsjö et dedikert team av trendforskere som diskuterer valget i flere uker. Det hele starter i september, når våre fargeinteresserte designeksperter inviterer uavhengige eksperter innen interiør-, industri-, produkt-, mote- og arkitekturdesign for å diskutere de sentrale trendene atten måneder fremover i tid.

Våre trendforskere har valgt ut sine sentrale farger og trender. Deretter tilbringer våre erfarne fargeeksperter i Nordsjö sammen med resten av verden tre dager for å kanalisere det brede trendkonseptet over til en dominerende trendidé, fem trendhistorier, fargepaletter og årets farge.

En frase som hele tiden kommer opp under disse workshops er «tidsåndeffekten». Vi ser etter fellesnevner på hva alle synes å snakke om når det gjelder de samme tingene, om design med de samme materialene og fargene. Ved å koble inn tidsåndeffekten, er våre fargeeksperter i stand til å tolke nåtidens stemning, som er en viktig del av prosessen.

Etter workshopene skaper trendforskerne moodboard eller «stemningstavler», som hjelper dem med å utvikle en klar ide om hva hver enkelt trend innebærer. Deretter starter teamet prosessen med å fotografere hver trend. «Vi arbeider med flere fotografer og stylister hvert år,» sier Louise Smith, en av våre Senior Globale Colour Designer. «Dette sikrer at fotografiene ser flotte ut og at forskjellige trender ser så ulik ut som mulig.»

Så snart fotografene, stylistene og dekoratørene har dratt hjem, vil våre trendforskere sette ord på kvalitetene og dimensjonene i hver trend. Les mer på www.colourfutures.com og gi oss tilbakemelding om hva du synes.